söndag 28 juni 2009

Stockholm 2009

Vart kommer du ifrån?

Den frågan får man ofta när man träffar nya folk, Vad är det som avgör vart man kommer ifrån?

Är det där man har bott mest tid i sitt liv? Är det där man är född? Är det där man har gått i grundskolan? Är det där man har fått på dagis? Är det där sina föräldrar är ifrån? Är det dialekten?

Jag har bott 8 år i Stockholm och 17 år i Falun. Vart kommer jag då ifrån?

Jag brukar oftast säga att jag är från Falun, När kan jag börja säga att jag kommer någon annanstans ifrån? Är det när jag har bott i fler år i Stockholm än i Falun eller kommer jag alltid vara ifrån Falun eftersom jag har gått i skolan där?

Om Aschmed födds i Somalia men kommer till Sverige som 4 åring och bostätter sig i Mjölby och bor där tills han är 21 år och flyttar därifrån till Hudiksvall, Vart kommer han då ifrån? Somalia, Mjölby eller Hudiksvall?

Jag skulle svara Somalia

Om Patrik födds i Uppsala men flyttar till Skåne när han är 7 år och bor där tills han dör, Vart kommer han då ifrån? Skåne eller Uppsala?

Jag vet inte vad jag skulle säga varifrån han kommer.

Inga kommentarer: